Hormoonfactorproof met de allerhande november 2016

allerhande-november-2016“Wat eten we vandaag?!” is een vraag die ik mezelf regelmatig stel. Ik kook 6 á 7 dagen per week en probeer zoveel mogelijk nieuwe gerechten uit. Mijn jongste telgen kunnen mijn uitprobeersel niet altijd waarderen. Zij (incl. papa..) eten nu eenmaal het liefste de 4 P’s (patat, pizza, pannenkoeken en pasta). Natuurlijk eten we dat wel af en toe, maar toch probeer ik 90% van de tijd om volwaardige maaltijden te maken, met veel eiwitten, groente en goede vetten. Ik heb een stuk of 10 basisrecepten, waarmee ik eindeloos kan variëren. Door bijv. het rundergehakt te vervangen voor lamsgehakt. Hierdoor verandert de smaak van een gerecht al behoorlijk. Of door andere kruidenmixen te gebruiken, zodat je van een chili-con-carne opeens een tandori gerecht maakt.

Als ik zin heb in een nieuw gerecht, dan raadpleeg ik het internet, mijn kookboeken of kooktijdschriften. De Allerhande is van die laatste echt mijn favoriet, al is het maar omdat ik een frequent AH-bezoeker ben en ik dus zeker weet dat ze bepaalde ingrediënten in huis hebben. De Allerhande heeft door de jaren heen steeds meer aandacht voor “aangepast” eten. Fijn is dat: nu staat namelijk bij gerechten gerecht of het bijv. gluten- of lactosevrij is! Mijn hormoonfactor-leefstijl brengt met zich mee dat ik geen gluten, zuivel (van de koe), geraffineerde suikers en e-nummer eet. Mocht een maaltijd uit de allerhande nét niet helemaal “hormoonfactor-proof” zijn, dan pas ik het zelf aan.

Hieronder een overzichtje van een paar hoofdgerechten uit de allerhande van november 2016 die al hormoonfactor-proof zijn, of waarbij je gemakkelijk een aantal ingrediënten kunt vervangen.

  • spruitjesgratin met zoete aardappel. Vervang de Goudse belegen komijnekaas voor geiten- of schapenkaas of paar handjes gehakte noten met klontjes boter/ghee bovenop. Je kan eventueel achteraf gistvlokken toevoegen voor de kaas-achtige smaak. Vervang de panko voor 1 glutenvrije (YAM) boterham die je hebt fijngesneden.
  • appel-spruitenstamppot met braadworst. Vervang de koemelk 1 op 1 voor rijst- of havermelk. Check even of de appelchips geen suiker, anders gewoon zelf 1 appel snijden en op het laatst toevoegen. Koop bij voorkeur runderbraadworst zonder E-nummers koopt (bijv. bij een goede slager).
  • zuurkoolstamp met gerookte makreel. Maak natuurlijk zelf je aardappelstamp, met verse aardappelen, havermelk, boter en zout. Let op: amsterdamse uitjes bevatten heel veel suiker en meestal ook sulfiet & dubieuze ingrediënten zoals natuurlijk aroma (wat vaak een schuilnaam is voor E-621). Vervang het voor zure uitjes of zure augurken zónder suiker, te koop bij de biowinkel. Check ook even of de grookte makreel suikervrij & E-nummer vrij is..!
  • hollandse bonenstoof met spek. Koop biologische spek(blokjes) zonder E-nummers. Vervang het blikje tomatenblokjes voor een 1/2 fles biologische passata. Gebruik rozijnen zonder sulfiet.
  • snelle bami. Vervang de mienestjes voor glutenvrije rijst-mie of noodles. Gewoon bij AH te koop. Vervang de gezouten pinda’s voor ongebrande noten (die je eventueel zelf even bakt). Vervang de zonnebloemolie voor boter, ghee of kokosvet. Vervang de sojasaus (bevat gluten en vaak ook veel suiker) voor glutenvrije tamari. Vervang de atjar (veel suiker) voor zure augurken of zelf geweckte groenten.
  • geroerbakte paksoi met kikkererwten en kabeljauw. Vervang de sojasaus voor glutenvrije tamari
  • chili con carne. Vervang de 2 pakjes tomato frito voor 1 fles biologische passata.

eet smakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *